Pimpelmezen actueel

Laatst bijgewerkt op 2 augustus, 2008

Het nieuws van voor 2006 staat hier
Nieuw: link naar alle filmpjes

10-02-2008

F3J Vinterflyvning, Rødekro. Peter, Michel en Cor leek het wel aardig eens in hartje winter aan een wedstrijd mee te doen. Plaats van handeling: Rodekro, Denemarken. Klasse: F3J, starten met lieren. Temperatuur: rond het vriespunt (koud). Hieronder de foto's.
Uitslag zaterdag:

1. Frank Wiedemann Germany
2. Søren Helsted Denmark
3. Jesper Jensen Denmark

Uitslag zondag:

1. Jesper Jensen Denmark
2. Søren Helsted Denmark
3. Frank Wiedemann Germany
De volledig uitslag hebben we niet kunnen onthouden (zal wel door de kou zijn) en is ook niet meer terug te vinden op internet....

10-12-2007

Bouw van de Extra 300 van Extreme Flight. In Nederland is de kist verkrijgbaar bij Hobby -In in Waalwijk. Het is een Almost Ready to Fly model. Dwz.alleen de motor en servo's moeten nog ingebouwd worden. Verder is er nog wat werk aan het landinggestel. De HS-65HB servo's van Hitec kan je er zo in schroeven. Kortom in 2 tot 3 avonden is de kist vliegklaar.

Motor: Torque 2818/900 (Hobby -In)
Lipo: Li-Batt 3/1-2100 18C 2100 mAh (Multiplex)
Servo's: 4 x  HS-65HB (Hitec)
Ontvanger: RX-6-SYNTH light (Multiplex)
Prop: 12 x 6 APC-E (Hobby -In)
Spinner: Dubro 2 inch

15-11-2007

Het moest er toch van komen, na de Dimona een nieuw electro avontuur. De Pimpelmezen gaan 3D! Guus heeft de Hyperion Extra 300 aangeschaft en Cor "bouwt" momenteel aan een Extreme Flight Extra 300. Hier vast enkele details en foto's, links de Hyperion Extra 300 en rechts de Extreme Flight 300. Gegevens over motorisering en lipo's volgen later:

Hyperion Extra 300 10e class
Spanwijdte: 944 mm
Vleugeloppervlak: 17.5 dm2
Lengte 805 mm
Gewicht: 650gr

Extreme Flight Extra 300-E
Spanwijdte: 1143mm
Lengte: 1080mm
Vleugeloppervlak: 25,8dm²
Gewicht: 850-1000g

 

29-10-2007

Korte update: de onboard beelden van het dagje Eemshaven op 7 oktober staan online. Zie deze link

21-10-2007

Nadat het de hele dag al geregend had knapte tegen de avond het weer toch nog op. Snel nog even wat vluchtjes gemaakt met de Dimona's op de bouwplaats nabij Ten Boer. Deze keer met een GPS-logger aan boord. Download hier de kml-file en open deze in Google Earth om zelf de vlucht te bekijken.

Hier start de kist van Guus met aan boord de GPS-logger

14-10-2007

Guus en Michel zijn weer richting Eemshaven afgereisd. De Super Dimona van Guus heeft inmiddels een mooi rood neusje gekregen. Hieronder de gemaakte beelden. Beelden van de botsing met de paal zijn er helaas niet. Volgens de piloot viel de schade mee....

7-10-2007

Lekker dagje op de Eemshaven. Zonnetje erbij en bijna windstil, perfecte omstandigheden voor een landingspoging op een rijdende (lease)auto. De luchtopnames volgen binnenkort.

6-10-2007

Weer even een uurtje met de Dimona's. Filmpje gemaakt, nu ook met beelden vanuit het toestel!:

 


 

2-9-2007

Mooie windstille avond om weer eens met  Dimona te gaan vliegen. Wat technische details van de Dimona's waarmee gevlogen wordt:
Leverancier : Van Hooff Modelbouw
Spanwijdte: 2,4 m
Gewicht: 1885 gr
Prop: 10 x 6
Motor: Turborix 1135 rpmv 420w Outrunner Brushless Motor
Accu: Turborix 11.1v 15c 4000mAh 3 Cells  LipoBattery)
Regelaar: Turborix MBC 40A Brushless Motor Controller

Guus had een mobieltje met camera bij zich en maakte de volgende beelden:

1-9-2007

Project Dimona kunnen we het wel noemen. 3 Dimona's stonden vandaag klaar om te worden ingevlogen. Vooraf nog wat foto's genomen. Guus begon met een vlucht uit het boekje: prima start en fraaie landing waarbij de kist maar zeer weinig "baan" nodig had. Daarna ging Cor met z'n "taildragger". Ook de start ging perfect mooi strak, alleen een beetje rechts bijsturen om de bosjes te ontwijken. Bij de landing zakte de kist wat te ver door het landingsgestel waardoor de prop lichte schade opliep en het motorschot losschoot. Als laatste ging Michel. Het zag er voor de kijkers spectaculair uit want hij werd gedwongen de start af te breken vanwege een plots haperende motor. Nog net voor het gras (met een fraaie180-er met piepende banden) stond de kist weer stil. Daarna een nieuwe poging. Nu kwam de kist los maar al snel waren er weer problemen met de motorloop. Met een verkort landingscircuit wist  hij de kist weer netjes aan de grond te zetten.
Na wat kleine herstelwerkzaamheden werd er 's middags weer gevlogen. Helaas crashte de kist van Guus tijdens de final doordat de besturing plots ermee ophield. Het zag er niet goed uit maar uiteindelijk bleek alleen de romp schade te hebben. De oorzaak van de haperende besturing is nog niet bekend, wel kwam er een brandgeur uit de romp dus mogelijk is er iets met de motorregelaar aan de hand  

 

25-6-2007

Invliegen Dimona. Een semi-schaal model van een motorzwever gebouwd door Diamond Aircraft. Ziet er geweldig uit, met Lipo en brushless-motor plenty vermogen en toch maar 1950gram .  Helaas ging de start niet geheel volgens het boekje en kon er niet verder gevlogen worden.... Wordt vervolgt.

10-6-2007

Gewoon een super plaatje.... 

 


                   

2-5-2007

Eerste vliegavond van het seizoen. Diverse electro modellen waren van zolder gehaald. Guus vloog met z'n depron parkflyer, Cor met de Piper CUP,  Michel met de Warbird en John met de Samsung. Net wat te winderig voor deze lichte kistjes maar wel leuk voor een paar aardige plaatjes. 


        

29-4-2007

1ste NK F3K. Deze wedstrijd werd gevlogen op de Boshoverheide nabij Weert. Aardig eindje rijden vanuit Groningen maar de moeite meer dan waard.
F3K is een een radio-zweef klasse waarbij het model, dat max 1,5 meter spanwijdte heeft, met een discusworp wordt gelanceerd. De toppers gooien makkelijk boven de 40 meter hoog! Er worden diverse taken gevlogen met 5 vliegers tegelijk. Hierbij kan er tactisch gevlogen worden door goed te letten op de tegenstanders of door te wachten op de juiste omstandigheden.
Hier de uitslag en wat foto's:

  

20-4-2007

Het jaarlijkse reisje naar de beurs in Dortmund. Kleine afvaardiging deze keer, John, Michel en Cor namen de honneurs van de Pimpelmezen waar. Geen massale inkoop van DLG modellen deze keer. Wel ging er een Supra over de toonbank en 2 PicooZ helikopters.
De Supra is een door Mark Drela ontworpen F3J kist van 3,4 meter spanwijdte. Opvallend aan deze kist is de carbon staartboom met een stabilo op een wip en de hoge pylon waarop de vleugel is gemonteerd. Het vlieggewicht zal onder de 2 kilo uit komen (licht!)
De PicooZ is een Ready To Fly  helikopter van 10gram! Compleet uitgevoerd met 2 kanaals infarood zender kan het zo uit de doos worden gevlogen. Dit tot verbazing van enkele niets vermoedende beursgangers :) Veel fun voor weinig geld. Het de ingebouwde lipo-cel is mogelijk om ruim 7 minuten door de huiskamer te zemen.

21-10-2006

Reisje naar Hamburg waar Staufenbiel z'n modelbouwtoko heeft. Nadat de nodige spullen waren buit gemaakt (doos vol Dymond D47 servo's en wat klein vliegend schuimspul) werd Der Altstadt nog even aangedaan.

17-9-2006

De derde wedstrijd van het seizoen 2006 van het Nederlands kampioenschap F3J. Deze wedstrijd werd georganiseerd door de Modelvliegclub Midden Nederland. MVC Midden Nederland heeft zijn veld liggen in Utrecht, Ringkade 5 (Polder ) in de zuid-west hoek van de A2 en de A12. Dit is knooppunt Oudenrijn.
De omstandigheden waren niet makkelijk Door de ligging van het veld moesten we haaks op de wind starten. Vooral Wim en Piet hadden het zwaar als ze Hans moesten oplopen. De kist van Hans was nou niet bepaald goed afgesteld, volgende wedstrijd zou het beter zijn aldus Hans. Maar al met al toch weer een geslaagd evenement met dank aan de de vele helpers van de MVC Midden Nederland.

Hieronder de uitslag en nog enkele plaatjes.

Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Ronde 4

Ronde 5

Totaal

%

1 A.van Vark 974,0 986,6 992,0 999,5 1000,0 4952,2 100,0
2 K. van Baalen 1000,0 999,9 1000,0 984,3 953,9 4938,1 99,7
3 E.F. v.d. Laan 920,5 1000,0 1000,0 1000,0 999,9 4920,4 99,4
4 R. Sanders 1000,0 911,4 978,0 993,4 999,9 4882,7 98,6
5 L.v.d. Laan 979,4 858,6 985,3 991,8 999,9 4814,9 97,2
6 H. Dievelaar 1000,0 936,2 974,3 865,2 974,9 4750,6 95,9
7 C. de Jong 715,0 967,7 971,3 1000,0 1000,0 4654,1 94,0
8 G. van Melick 1000,0 999,9 996,2 999,9 649,6 4645,6 93,8
9 W. Nieuwenhuizen 1000,0 1000,0 995,5 954,0 650,6 4600,1 92,9
10 P. Huese 984,0 958,6 991,1 665,0 980,5 4579,3 92,5
11 P. Zweers 714,7 899,0 999,9 1000,0 940,1 4553,8 92,0
12 F.van Melick 796,0 988,5 1000,0 1000,0 750,4 4534,9 91,6
13 W. Eilander 851,4 955,2 981,0 957,0 601,3 4345,9 87,8
14 F. Thijssen 865,6 985,5 1000,0 559,0 890,2 4300,4 86,8
15 P.Schmitz 994,8 814,2 674,9 970,9 844,0 4298,8 86,8
16 A.van Brouwershaven 969,4 889,0 960,0 734,0 672,5 4224,9 85,3
17 J. Kleuskens 791,9 858,8 817,8 974,0 753,2 4195,6 84,7
18 M. Janssen 710,0 871,5 716,1 902,0 737,0 3936,7 79,5
19 P. v.d. Laan 918,3 998,6 652,0 695,5 658,5 3923,1 79,2
20 A. Kort 890,0 851,0 448,0 956,3 720,0 3865,4 78,1
21 W. Holtmaat 609,6 893,3 817,0 665,0 727,0 3711,9 75,0
22 H. Struijk 444,0 761,5 971,0 782,2 732,2 3691,0 74,5
23 H. Bakker 633,0 570,0 593,4 911,7 829,2 3537,3 71,4
24 H. Broeksteeg 604,0 1000,0 798,0 831,5 199,9 3433,5 69,3
25 R. van Vondel 623,3 786,9 630,9 739,5 568,5 3349,1 67,6
26 G. Hanegraaf 196,9 609,8 435,0 485,0 275,4 2002,2 40,4
27 T. van Raamsdonk 432,7 57,0 0,0 0,0 0,0 489,7 9,9
28 W. van Vondel 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0

 

17-8-2006

Holland Glide. Dit jaar op vliegbasis Deelen. Altijd weer leuk.

 
18-6-2006

F3J Eurotour wedstrijd in la France. Plaats van handeling: het zweefvliegveld van Arbois in de Jura-streek. Michel en Cor vormden samen met Wim Nieuwhuizen en Geert van Melick een Nederlands team dat vooral goed was in het licht uit doen :).  Alles was heel gezellig en en erg relaxed.  
Hier wat foto's van Cor

11-6-2006

DLG-dag Arnhem. Een heel leuke dag waar veel gevlogen werd. 's Morgens vrij vliegen en 's middags was er een  wedstrijd met bug's (kleine werpzwevers) en DLG's  tot 1,5 meter spanwijdte. Zie ook www.f3k.nl 
Hier wat foto's van Piet

7-6-2006

Vandaag was het een mooie avond om nog wat met de Highlight te vliegen. Strak blauwe hemel en aardig briesje. Het kistje vliegt best wel makkelijk. Gemeen overtrekken is er niet bij en de sturing is vrij direct. Door het lage gewicht zie je pas hoe turbulent lucht kan zijn. Elke "bultje" of "kuiltje" in de lucht wordt zichtbaar door de snelle hoogte wisselingen van het kistje. 
De slingertechniek is nog niet zo makkelijk. Niet te snel los laten maar zeker ook niet te laat. Dat laatste heeft wel een mooie strakke meskant te gevolg die helaas door cameraman Guus net gemist werd. De plaatjes die wel gelukt zijn zie je hieronder.

5-6-2006

De Highlight is inmiddels afgebouwd en heeft ook al gevlogen, nog net op tijd voor de DLG-meeting van 11 juni . Helaas geen foto's vanaf het veld.
De harde wind maakte het niet eenvoudig de slingertechniek eigen te maken. Na eerst wat op de "gewone" manier gegooid te hebben en het nodig trimwerk uiteindelijk voorzichtig de slingertechniek toegepast. Belangrijk is dat het model absoluut recht getrimt is. Vooral de hoogteroertrimming en uitslag (niet te groot!) moet goed staan. Uiteindelijk waren de starthoogtes al snel hoger dan die ik gewend was van de Candy. 

Cor

 
Nog wat specificaties:
Leverancier : Franken Modellbau
Spanwijdte: 1,5 m
Gewicht: 283 gr
CG: 78 mm
Ontvangeraccu: 4 x 330 mah type 33AAAH NiMH van GP (Conrad)
Servo's: 4 x D47 Dymond (Staufenbiel)
Ontvanger: Shulze Alpha 835w


31-5-2006

Heeft even geduurd maar hier dan weer wat nieuws van de fladderaars.
Ook dit jaar was er weer het uitje naar de modelbouwbeurs in Dortmund. Weinig spectaculairs te melden, behalve dat alle standhouders weer op dezelfde plek stonden en dat de meeste verkopers mopperden over de matige omzet.
Uitzondering hierop was meneer Frankenmodellbau. Hij verkocht een handjevol Highlight SAL's aan de Mezen. Helaas kregen we geen kwantumkorting en het inpakken was nou ook niet om over naar huis te schrijven, maar ja het spul is uiteindelijk in goede staat "zu hause" gekomen. Het bezoek aan Dortmund werd afgesloten met een etentje, deze keer in een chique Italiaan.

Hieronder wat foto's van de bouw van een van de Highlights. 

 


Kijk hier voor meer foto's van de bouw